Autor Wątek: Kilka zagadnień z testu certyfikacyjnego  (Przeczytany 1561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ThaweK

  • Gość
Kilka zagadnień z testu certyfikacyjnego
« dnia: 31 Październik 2015, 11:20:51 »
Witam serdecznie.
Z ciekawości pobrałem sobie pdf z pytaniami do testu certyfikacyjnego PZPS. Jestem po lekturze Przepisów Gry, Casebooka i Wytycznych sędziowania. Na kilka z tych pytań nie umiem odnaleźć odpowiedzi, bądź kilka przepisów wprawia mnie w zakłopotanie jak je interpretować :).

Pytanie 17. Czy piłka może być odzyskiwana spoza wolnej strefy przeciwnika?

Zgodnie z przepisem 10.1.2 ("Piłka, która przeszła pionową płaszczyznę siatki w kierunku wolnej strefy przeciwnika [...]") można w takim razie odzyskiwać piłkę tylko z wolnej strefy. Ale jeśli nikt nie przeszkodził w rozegraniu takiej piłki (czy to np. kibic lub gracz siedzący na ławce - bo ławka zgodnie z diagramem XX nie należy do wolnej strefy), to w myśl zasady "daj piłce latać" gry nie powinno się przerywać. A pytanie jest wprost "może być, czy nie"? Osobiście uważam, że tak, lecz w przypadku przeszkodzeniu w rozegraniu należałoby odgwizdać "piłka autowa".

Pytanie 49. Zawodnik doznał kontuzji i został zniesiony z boiska, za ławke swojego zespołu. Trener wskazał innego zawodnika, który w sposób regulaminowy go zastąpi. Czy zawodnik ten musi wejść do strefy zmian i trzymać w ręku właściwą tabliczkę z numerem zawodnika kontuzjowanego?"

Logicznie rzecz ujmując, wydaje mi się, że odpowiedź powinna brzmieć TAK. Jest to zmiana regulaminowa, a poza tym w celu ułatwienia pracy sędziów (szczególnie sekretarza) taką tabliczkę należałoby mieć ze sobą. Tylko komu ją oddaje? Trenerowi? Sędziemu II? No i też jak to się ma do przepisu 15.5.2 ("Zamianie, która jest wymuszona kontuzją grającego zawodnika powinna towarzyszyć odpowiednia sygnalizacja ręczna wykonana przez trenera")? Jak można interpretować sygnalizację ręczną? Jako tabliczkę, czy pokazanie tzw. "młynka" rękami? No i w zapisie jest "powinna"...

Pytanie 74. W drugim uderzeniu zespołu, rozgrywający grający w drugiej linii, zamiast rozegrać piłkę, zdecydował się kiwnąć na stronę przeciwnika. W momencie uderzenia, piłka znajdowała się całkowicie powyżej górnej taśmy siatki. Czy rozgrywający popełni błąd w przypadku, gdy zawodnik blokujący dotknie piłkę?"

Czy należy tutaj interpretować, że zawodnik rozgrywający, grający w linii obrony, znajduje się w takowej? Gdyż odpowiedź zależy od jego aktualnego położenia, a dopiero następne pytania posiadają sformułowanie "[...] będąc w strefie ataku [...]".

Pytanie 85. Zespół wykorzystał już 5 zmian w secie. Dwóch zawodników weszło do stefy zmian. Sytuacja nie opóźniła gry. Czy druga zmiana zostanie odrzucona bez innych konsekwencji?

Wpis do protokołu jako prośba nieuzasadniona nie jest interpretowana jako "konsekwencja" prawda?

Pytanie 90. W wyniku przypadkowego uderzenia w momencie dokonywania zmiany zawodnik, który wchodził na boisko, zaczął krwawić z nosa. Czy możliwa jest druga zmiana bez wznowienia gry?

Skoro w myśl przepisów zmiany regulaminowej można dokonać raz, a następną dopiero po kolejnej skończonej wymianie (Casebook 4.2) (lub w przypadku błędów wymienionych w przepisie 6.1.3), to powinno się wykonać zmianę narzuconą? (15.7)


Przepraszam za rozbudowane pytania, lecz chciałem by osoba to czytająca i weryfikująca poznała moje przemyślenia i tok rozumowania podczas interpretacji. Z góry dziękuję za odpowiedź!

 

W szybkiej odpowiedzi możesz użyć kodów BBC i uśmieszków tak jak przy normalnej odpowiedzi.

Uwaga: W tym wątku nie pisano od 120 dni.
Jeżeli nie masz pewności, że chcesz tu odpowiedzieć, rozważ rozpoczęcie nowego wątku.

Nazwa: Email:
Weryfikacja:
Wpisz litery widoczne na obrazku
Posłuchaj liter / Prośba o inny obrazek
Wpisz litery widoczne na obrazku:
Wpisz skrót nazwy naszego Związku: